maandag 22 oktober 2012

1 maand Suriname

1 maand Suriname!!! --------- Jaja gisteren was mijn 1ste "vermaanddag" (vind het best een leuk woord ipv verjaardag) in Suriname. En het is geweldig hier!!! geweldig spannend, geweldig leuk, geweldig intensief en geweldig warm. Deze week was wederom een rare week (ook al denk ik dat ik de "rare" weken gewoon moet gaan noemen en de gewone "raar"). Een lid van onze gemeente Uitkijk ging trouwen!! Het is een meisje van 15 jaar oud die de afgelopen maand niet naar kerk is gekomen en afgelopen weekend is getrouwd. Dat kan blijkbaar hier.. Werd heel mysterious over gedaan maar misschien dat het in de loop van tijd wat duidelijker wordt!!--------- Teaching experience of the week: Maandag avond hadden we de 2de les met onze nieuwe onder zoeker Sammy, volgens mij had ik daar al over verteld. geen idee of ik dit vorige week al verteld heb maar dan horen jullie het 2x ;) Ik had tijdens de les die ging over het leven op aarde en bekeren sterk het gevoel dat ik hem moest vragen zich te bekeren! Dus ik vroeg: 'Sammy heb je iets waarvan je weet dat het niet goed is maar je doet het toch?" sammy: "Smoking is not good". "Oke Sammy dan zeg ik je als jij waarlijk naar de kerk wilt gaan en Christus wilt volgen dan stop je vanaf dit moment met roken". moest ie even over na denken maar hij zei dat ie het ging doen!! helemaal geweldig dus ^^ en wat blijkt toen we later deze week langs kwamen dat zuster van Dijk (pas gedoopte waar Sammy in huis woont) vertelde dat hij " sigarett koe-koek" was geworden. Hi jwas een totaal ander persoon!! minder verlegen, veel grapjes maken veel lachen :) hij gaf zelf ook aan dat hij veel gelukkig was in zijn leven. Hij is echt jolig, heerlijk om te zien. Hij vertelde dat hij ook gestopt was met drinken!! Hij voelt zich nu veel gelukkig :) zo zie je maar wat stoppen met roken met een mens kan doen :D Dus rook jij en wil jij meer vreugde en joligheid? STOP MET ROKEN ^^ (you can do it, persoon die rookt maar stiekem weet dat ie moet stoppen). -------- Verder deze week veel contacten gedaan!! heel veel "klop klop" geroepen . Mensen hebben hier geen deurbel of iets dus dit is DE manier om aan te geven dat je er bent :) MAAR wonder boven wonder we kwamen een huis tegen met een deurbel!!! was bijna vergeten hoe zo'n ding werkt. Vandaag zijn we wezen Piranha vissen ^^ klinkt spannend he!! was het ook zeker!! tenminste.. als we iets hadden gevangen.. maar was een leuke ervaring en de Elders van Koewarasan en Wanica waren er ook :) gezellig boel dus. Daar voor in de ochtend een geweldig aardige broeder geholpen met cement maken. Thuis gaat dat toch iets makkelijk zeg. gooi je alles in een machine knopje om en dan heb je cement. Hier moet alles moet de hand gedaan worden. Maar was een leuke en gezellige ervaring. Tot slot heb ik vandaag mijn eerste kokosnoot opengemaakt, leeg gedronken, kapot gemaakt en opgegeten. Jaja als dat zo doorgaat wordt ik nog een echt Srananman. Ben trouwens voor het eerst uitgemaakt voor Surinamer deze week ^^ ipv Bakra (Nederlander/Blanke). Totdat ik mijn mond opentrok.. Ik klink uiterst Nederland blijkbaar. Maar ik kan nu al veel beter Sranan Tongo verstaan dan in het begin en we hebben nauwelijks tijd om het te oefenen. Dus als we tijd vinden om te oefen en moet het zeker goed komen :) Mijn kleurtje begint er ook al aardig op te lijken namelijk . Maar goed lieve mensen dat was het alweer voor deze week :) ik wil iedereen die mij een brief of groetjes kaart heeft gestuurd bedanken hiervoor :) het wordt zeker op prijs gesteld!!-------- Liefs en tot volgende week, Elder Thomas Bechan -------- Ps. domme ervaring van de week: Ik hou van slippers en vandaag is voorbereidingsdag en we gingen vissen dus dacht ik: YES kan slippers aan. Voor zekerheid wel mijn schoenen mee genomen. We kwamen bij de broeder aan die met ons ging vissen. Ik stapte van me fiets en ging helpen met cement maken. Stap ik vol in een nest rode mieren XD mijn hemel die beestjes zijn vervelend. Les geleerd: kijk goed waar je loopt in Suriname! --------- Elder Thomas Bechan PO BOX # 2932 Paramaribo Suriname South America

Geen opmerkingen: